Dzień drugi.

niedziela, 5.05.2013

Około godz. 10:00 dotarliśmy do hotelu Balladins w podparyskiej miejscowości Grigny. Większość naszej grupy została zakwaterowana, zaś te osoby, których pokoje nie były jeszcze przygotowane, skorzystały z gościnności swoich kolegów. Po krótkim odpoczynku, nieco odświeżeni, podmiejską koleją RER wyruszyliśmy na podbój stolicy Francji.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od serca Paryża – Île de la Cité, wyspy, która dała początek stolicy Francji. Jako pierwszą zwiedziliśmy Sainte Chapelle. Ta położona w obrębie murów Ministerstwa Sprawiedliwości kaplica w stylu późnego gotyku wybudowana została za panowania Ludwika IX w ciągu zaledwie 33 miesięcy. Charakterystyczne dla niej wielobarwne witraże, ciągnące się niemal od stóp do samej góry świątyni, nadają jej wyglądowi lekkości i delikatności. Wnętrze kaplicy podzielone zostało na dwa poziomy. Górny poziom, na który prowadzą wąskie, kręte schody, przeznaczony był dla władcy i jego dworu, zaś część dolną – mniejszą i ciemniejszą - zajmowała obsługa pałacu. XIII-wieczne witraże Świętej Kaplicy przedstawiają 1134 sceny biblijne.
Potem przyszła kolej na Notre Dame. Katedra ta rozsławiona powieścią Victora Hugo „Katedra Najświętszej Marii Panny w Paryżu” powstawała przez prawie 200 lat. Jej budowa rozpoczęła się w 1163 r. Na przestrzeni wieków Notre Dame była miejscem koronacji królów, podczas rewolucji 1789-1799 uległa znacznej dewastacji, władza Pierwszej Republiki przekształciła ją w ”Świątynię Rozumu”, pod koniec rewolucji służyła za magazyn wina, zaś w 1804 r. Napoleon Bonaparte zniecierpliwiony opieszałością Papieża Pius VII wyrwał z jego rąk koronę i sam koronował się na Cesarza Francji. Katedra słynie z dużej ilości przepięknych witraży, w tym dwóch potężnych rozet.
Następnie, po krótkim odpoczynku i wzmocnieni posiłkiem wyruszyliśmy w kierunku Collège de France wyższej szkoły mieszczącej się w Paryżu, założonej w 1530 roku przez francuskiego króla Franciszka I. Odwiedziliśmy również kościół St Étienne du Mont - miejsce przechowywania szczątków św. Genowefy, patronki Paryża. Obiekt ten stoi w kulminacyjnym punkcie lewobrzeżnej części stolicy Francji - na Wzgórzu św. Genowefy. W kościele znajduje się grobowiec B. Pascala i J. Racine'a. Dalej przeszliśmy do Panthéon’u – miejsca pochówku sławnych ludzi, m.in. Voltaire’a, J. J. Rousseau, V. Hugo, E. Zoli, L. Braille’a oraz M. Skłodowskiej –Curie i jej męża P. Curie. Nasza dalsza wędrówka ulicami Paryża przebiegała obok Centrum Beaubourg, którego pomysłodawcą był prezydent Francji - Georges Pompidou. To budynek,
w którym mieści się muzeum sztuki współczesnej (Musée National d'Art Moderne) oraz główna biblioteka publiczna stolicy Francji (Bibliothèque publique d'information). Minąwszy przepiękny gmach Théâtre de Renard, dotarliśmy do Hôtel de Ville – paryskiego ratusza, spod którego autokar zabrał naszą – już trochę zmęczoną całodzienną wędrówką - grupę do hotelu.